Saturday, June 13, 2015

new language??

7.16 pagi..  SABTU!!!!  alhamdulillah Allah panjangkan umur aku sampai hari ni..  aku suke hari sabtu.. siapa lagi yg suka angkat kaki! *ngeheee*

okayyy activity hari ini  :

  • belajar bahasa arab!
hehe.. baiklahhh demi merealisasikan plan itu, aku plan nak pergi PPAS kat seksyen 13 tuh.. aku memang selalu pergi situ.. kire sebulan sekali la sebab nak pulang buku.. aku pulang buku then aku pinjam lagi.. sebab best sgt..  kat sane banyak sgt buku2 Islamic yg best2.. bku yg baru keluar kat pasaran pon ade so aku tak yah beli.. kitab2 pon ade.. just pinjam je @ library

sebenarnye aku plan nak belajar bahasa arab ni dah lame dah.... sejak beberapa bulan yang lepas.. in fact, aku dah start belajar sikit2 pon.. tapi tu beberapa bulan lepas..  aku stop sebab rasa kekurangan  motivasi

yela... nak belajar bahasa baru on your own ni perlukan motivasi yang tinggi taw.. sebelum ni jugak, aku pernah belajar bahasa jepun.. on my own jugak.. gunala resources yang ade.. internet, buku.. mostly internet la. sebab bahan untuk bahasa jepun kat internet berlambak.. kat youtube pon banyak gile youtubers yg ajar bahasa jepun.. just pilih je mana yg berkenan dekat hati kite

dlm 3 tahun jugak la aku blaja nihongo (b.jepun).. aku start blaja time aku form 5.. org sibuk nak SPM aku sibuk ngan hobi baru..  baru aku sedar hobi aku adalah belajar bahasa baru~

tapi awal tahun ni I stop learning nihongo as I thought there are more important things to learn other than Japanese language..

sedih gak la kan.. yeah la.. I love nihongo taw.. sebab bagi aku bahasa dia sangat sedap didengar and I want to speak that beautiful language..

tapi aku just sedih sekejap je.. aku tak menyesal because aku tinggalkan nihongo untuk belajar tentang Islam.. yep.. aku lahir dlm Islam but I don't really know much about it.. 

a few months ago, I still didn't know who I am, whats my purpose of life. what am I doing here. 
a few months ago, I'm still thinking that I am nobody, I'm not special.

but now, I'm quite getting a glimpse of the answers to my questions..
I am a Muslim. my purpose of life is to serve Allah. I am living my life as a servant of Allah.
I am somebody. I am special. being a Muslim itself is special. why you ask? because Allah chose  you to become a Muslim. does that not make you feel more special?

why I want to learn Arabic you ask? okay.. if Nihongo is a beautiful language, then Arabic is a language of beauty.

Quran is in Arabic.. I wish I could understand Quran without having to refer to the translations..
that's why I have to start learning Arabic...  :)

kat library pon banyak sgt kitab2 Arab.. aku suka belek2 kitab tu.. dlm hati aku slalu ckp "seronok nye kalau aku boleh faham dan belajar dari kitab2 ni".. 

tapi kalau belajar sendiri maybe ambik mase bertahun2 la... mcm Nihongo even dah 3 tahun aku blaja, but I still couldn't speak fluently though...

that's why aku plan jugak, bila aku masuk degree nanti *aminnn* aku plan nak amik bahasa tambahan.. so bolehla belaja dari lecturer.. at least ade tempat bertanya.. takla terkial2 sorang2, kan?

tapi ini suma baru planning sahaja..  aku tak tahu sempat ke tidak aku merasa jadi budak U.. and I don't even know sempat ke tidak aku nak sampai library sat g ni... kita tak tahu apa2 sedangkan Dia Maha Mengetahui...

okla.. itu sahaja untuk post kali ni.. Assalamualaikum.. less than 3

Allah knows best

No comments:

Post a Comment