Saturday, June 13, 2015

kitabun

hallluuuu assalamualaikummm~~~~~

soo pagi tadi aku plan nak g library.. alhamdulillah aku dah balik dah pon dari library.. huhu sikit plak org ari ni.. slalunye kalau aku dtg kol 10 tu dah tak dpt tempat duduk.. alhamdulillah hari ni aku dpt tempat duduk yang tepi tingkap tu.. yang boleh nampak kafe tu laaa...  aku suka kat situ sebab mcm sunyi sikit.. kalau kat meja2, kdg2 tu ade puak2 yang tak fhm2 yang tempat tu library.. tak leh bising.. tapi gelak mengilai lagi.. choiiii laa

lagipon aku ni bukan nak guna meja sgt pon kan.. aku lebih kepada pergi dari rak ke rak and then pilih buku yang aku nak baca then aku duduk and bace... lagiponnn kat tepi tingkap tu aku takyah nak mengahadap manusia2 yang banyak tu.. yela.. aku ni nak membaca, kenela tempat yang sunyi.. kalau aku ni nak shopping takpela kalau ade ramai2 orang, kan??

baikla.... kan aku ade kate kat post pagi tadi yang aku nak study Arabic kan kan? soo tadi kat library aku belek2 la buku Arabic language.. susah la nak pilih buku yang kena ngan jiwa aku ni.. sebab nye aku belajar without teacher so aku kena pandai2 sendiri.. jadi kalau buku yang aku pilih tu too complicated for beginner like me, aku akan tak faham and lastly aku tutup buku and maybe takkan bukak2 dah buku tu...

sebenarnye hari ni aku plan aku nak pinjam buku Arabic lang je.. aku taknak pinjam buku2 Islamic yang selalu aku pinjam tu sebab aku ni ade banyak lagi buku2 yang aku beli tapi tak bace2 lagi.. rase berdosa kat buku2 tu.. hehee

kalau perasan buku Arabic lang kat bawah skali tu.. hehee nipis kan...

so tadaaaaaaa~! aku ni kalau boleh nak pinjam 10 buku sekali, tapi takut tak habis bace.. so biasenye aku pinjam 6 je.. *itupon banyak tak habis pon sebenarnye*

hehee buku Arabic lang tu aku pilih satu je and nipis je sebab aku taknak kusutkan kepala otak aku.. aku nak start easy.. I had my lessons before.. sebelum ni kan aku blaja nihongo.. aku terlalu semangat sgt blaja sampaikan aku target 30 kanji untuk satu hari.. huhu memang boleh la.. tapi lepas beberapa minggu semangat tu luntur sebab aku sedar target aku dah bertukar dari belajar untuk memahami kepada belajar untuk cepat menghabiskan...

jadi.. I won't do the same mistakes again.. I won't get too pumped up at the beginning.. starts slow and to make sure my focus is to understand the lessons not to finish the lessons quickly..

baiklah buku yang atas skali tu tajuk dia "Umar al-Khattab : The Conquerer".. citer pasal sejarah Saidina Umar dari dia lahir sampai la meninggal.. penceritaannye dibuat dlm bentuk novel supaya menarik dan dlm mase yang sama ilmiah

buku ke-2 "Al Muin Al Mubin Jilid 1 & 2".. kitab ni aku baru baca separuh.. ada menceritakan tentang fardhu ain.. lengkap sume.. taharah, solat.. zakat, puase dll..  kitab ni diterjemah dari kitab arab ke bahasa jawi kemudian rumi.. so ade la sikit2 bahasa ancient yang susah sikit bagi kite muda mudi nak fhm,.. but come on.. still bahasa melayu kot.. so takde masalah besar

Kitab al-hikam.. ada kata2 bijaksana yang membuatkan kita merenung ke dalam diri kita..

"sultan Muhammad al Fateh".. juga penceritaan secara novel.. *eksaited*

"penenang jiwa" atau kitab arabnye "mukasyafatil qulub"... dikarang oleh imam al-ghazali rahimahullah...


fuh.. baiklaaa.. itu sahaja buku2 yang aku pinjam.. eksaited nak baca.. okla itu sahaja kali ni

tata

less than 3

No comments:

Post a Comment