Sunday, January 29, 2017

Aku Dak Mechy I

Memang kalau orang (especially the makcik makcik pakcikpakcik) dengar aku ni ambil course apa, memang diakui, 99.999% daripada dorang semua kagum. contoh-contoh dialog yang biasa aku dengar : "Wahh hebat course tu" atau "Pergh nanti kaya la", tak kurang jugak "Hebatnya perempuan ambil course mechanical" and the list goes on and on and on. Dengar course tu mcm gempak ye dak? Paling tak boleh blah, ada yang dah cop aku sebagai orang kaya. Dehek man. Aku baru habes 3 sem out of 8.

Okay lah. itu semua yang positif kan? Ada lah baru-baru ni, sorang hamba Allah ni, entah lah maybe dia nak provoke aku atau nak challenge aku kan, dia tanya, "Tak pernah ke dapat 4 flat?" dengan muka yang mcm aku nak bagi kaki. Maigad aku rasa masa tu berbulu je telinga mendengarnya. Mana tak nya, aku ni ha yang penat study, dia boleh selamba tanya tanpa fikir sensitiviti aku. Aku macam nak je kata "Engko yang bukan engineering pun tak pernah dapat 4 flat, hak tuihh", tapi tak sanggup lagi lah nak cakap camtu kan, nanty gaduh besar plak. But then aku tenangkan diri aku, aku cakap, "Takpe, aku ambik tu sebagai cabaran, hai ganbarimasu!!"

Tapi tu lah, apa yang aku nak cakap, engineering is not as easy as you might think. Ramai yang pernah amik physics, chemsitry and of course lah math dulu kan? Engineering is much deeper than that. Contohnya kat sekolah belajar ABC. Kat university, korang akan belajar ABC jugak, tapi ABC tu dkat first chapter je. Yang selebihnya tu (10 chapters sekurangnya), korang akan belajar lebih mendalam pasal ABC tu. Kalau kat sekolah dia just bagi formula. Kat university korang akan belajar mana dapat formula tu.

BUT WAIT !!!

Untuk korang yang baru habes SPM, or habes matrikulasi/asasi yang nak ambil mechanical nih, ambik lahh, Hakak tak kata pun course ni impossible. Sebab apa? Berbekalkan Minat, usaha dan tawakal, In Shaa Allah korang boleh. Kenapa hakak besarkan perkataan 'minat' tu? Sebab dengan minat yang membuak buak, lebih senang untuk korang bertahan dalam course ni sampaikan, even though korang rasa mcm tak boleh nak go on dah sebab susah, tapi lama kelamaan akan hadir satu semangat dalam diri korang yang akan yakinkan korang yang korang boleh buat, And semangat tu akan push korang dari satu sem ke satu sem yang lain.

Serious talk, aku nampak sendiri, ramai kawan-kawan aku drop out dari course ni. Dari sem satu lagi pun ada yang quit. Tak kira lah laki ke perempuan. Ha kau ingat pompuan ni tak compatible untuk course mcm ni? Lelaki pun ada yang tak sanggup taww.

Untuk mana-mana gegirl yang dapat course ni and korang dalam kerisauan yang amat sebab dengar cerita katanya pompuan sikit je la, pompuan tak sesuai lah whatsoever, put aside your worries and experience it yourself. Ha kau, mcm nak promote pun hado. Kalau dah minat, dah tekad, teruskan. Pedulikan apa orang nak cakap. Aku dulu pun ramai je ragu-ragu dengan keputusan aku nak ambil mechanical. last-last aku tutup mulut dorang dengan result yang aku dapat. p.s mulut orang tak boleh tutup

Dalam mechanical perempuan mmg sikit gilos. Boleh kira dengan jari. Kalau kat sekolah, laki mcm nak pupus sebab sikit sangat. Dekat mechanical, pompuan yang mcm nak pupus haha. Tak sikit yang culture shock bila nampak laki. Tak kurang jugak yang tergedik-gedik sebab ada ramai laki. Ya ampun berbulu mata aku, nak sepak-sepak je rasa makhluk mcm dorang ni.

Kelas aku yang happening. Sayang korang <3


So hakak nak pesan, dah ambik degree ni, cubalah berdikari dek non oi. Cuba buat sendiri dulu praktikal or experiment tu. Jangan sikit-sikit nak harap laki. Nanty kau nak keje mcm mana kalau semua benda kau tak reti? Dalam satu group biasanya nisbah dia 2 pompuan 5 laki, atau biasa jugak sorang je pompuan dalam satu group. Ramai yang hakak tengok, pompuan2 ni suma time experiment bukan buat keje pon, dok melepak, selfie selfa, gelak-gelak, paling hebat pun catit data. Yang laki je lah yang terkontang kanting buat keje. Adoilah.

Memang hakak ngaku, banyak benda yang pompuan terbatas nak buat. But at least participate lah. Ambik tahu lah mcm mana mesin tu function. Nanty nak tulis individual report tak de lah nak copy orang lain punya. Choi betol

Ramai yang kata pompuan mechanical ni dikaitkan dengan 'tough'. Yep. Benda biasa. Seriously, benda biasa. Tak hairan lah dak kelas aku pernah panggil aku 'abang Jai'. Haha. Terasa taiko di situ yaw. And lagi satu, student engineering dan 'selekeh' tak dpt dipisahkan. Betol ke? Eh takde lah. I mean, ikut lah individu tu mcm mana kan. Kalau mmg jenis dress up, so imej dia mmg tip top aje lah kan. Kalau macam aku ni, mmg selekeh azali so sejak masuk engineering ni makin sememeh lah aku huhu (nangis bucu katil)

Tak dapat dinafikan lah, kalau budak engineering berdiri sebelah budak bisnes, memang mcm langit ngan bumi katakaw. Nak buat mcm mana, kitorang ni deal dengan benda yang tak berapa nak bersih kan. Kau hengat lab, workshop tu bersih suci murni ke? Ada aircond ke? Kalau kau pakai skirt, tak ke susah kau nak berjalan ke sana sini? Dengan panas dia lagi. Tu belum lagi time kau kena terjah, kena hamun dengan engineer. Ha kau, lap lah air mata tu pakai skirt

Sebab tu, kalau dekat fakulti aku, kalau ada pompuan yang dress up lebih sikit contoh nya pakai skirt ropol-ropol, makeup, tudung belitan dari ulau neraka semua tu, mmg kena kecam beb. Erk. Takot beta. Fakulti lain takde pun. Fakulti aku je kot. Ufufu.

Okayy akhir kata, apa pun course yang korang ambil, semua nya perlukan usaha and titik peluh yang mencurah-curah ye dok? Demi apa? Demi segulung ijazah lah. Ke kau nak bergulung-gulung ijazah? Ha kau belajar lah sampai botak, dipersilakan. Lagi pun kan kita di nasihatkan ada 2 ijazah. Yelah. memang nak dpt ijazah ni senang sangat ibarat memetik bunga di taman. Haha gurau gurau.

See ya when I see ya


No comments:

Post a Comment